خدمات برش ورق استیل

در گذشته فرایند برش و شکل دهی فلزات بسیار دشوار و زمان بر بود؛ به طوری که با وجود صرف هزینه و زمان بسیار محصولات نهایی چندان دقیق و منظم نیز از آب در نمی‌ آمدند! اما همه چیز با ورود دستگاه ‌های برش لیزری به صنعت دچار تغییر شد. از آن پس فرایند برش و تولید فلزات به اشکال مختلف، با سرعت و کیفیت بی‌ سابقه ‌ای ادامه پیدا کرد، تا جایی که این روزها تمامی فعالان این عرصه برش لیزری ورق فلزی را بسیار کارآمد می ‌دانند.

برش دقیق فلزات با استفاده از اشعه لیزر

بزرگترین تفاوت برش لیزری ورق فلزی با برش فلزات به شیوه‌ های قدیمی، تجزیه و تحلیل داده‌ های عددی توسط یک سیستم کامپیوتری(CNC) و صدور فرمان برش به دستگاه است. همین مسئله باعث می‌ شود محصولات حاصل از این تکنیک نوین، به مراتب بهتر از نمونه ‌های قدیمی باشند.

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره کردیم؛ برش لیزری با فرمان سیستم کامپیوتری انجام می ‌شود به طوری که اشعه باریک و قدرتمند لیزر، روی قطعه کار رانده شده و توسط آینه بر روی نقشه‌ های مورد نظر هدایت می‌ شود. در نهایت یک لنز با کیفیت پرتوهای لیزر را روی سطح ورق فلزی متمرکز کرده و فرایند برش آغاز می ‌شود.

بیشتر بخوانید: ساده ترین روش سفارش آنلاین برش لیزری

برش دقیق فلزات با دستگاه برش لیزری
برش دقیق فلزات با دستگاه برش لیزری 

انواع دستگاه‌های برش ورق فلزی

به طور کلی دستگاه‌ های برش لیزری به سه دسته تقسیم می ‌شوند که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد:

  • دستگاه برش اپتیک پرنده

پرتوهای لیزر در این دستگاه قابلیت ایجاد برش در راستای محور X و Y را دارند؛ در حقیقت این دستگاه، دستگاهی با سرعت بالا و قابلیت برش چند بعدی است که نسبت به سایرین از قیمت کمتری برخوردار است.

  • دستگاه برش متحرک

اساس کار این دستگاه مبتنی بر تابش نور ثابت روی فلز است. در این دستگاه قطعه فلزی به یک سطح متحرک وصل می ‌شود که در جهات مختلف برنامه‌ ریزی شده حرکت می‌ کند. دقت این دستگاه نیز همانند سایرین بالا است؛ اما سرعت کندتری دارد.

  • دستگاه برش لیزر پانچ

اصلی‌ ترین کاربرد این دستگاه، برش خطوط پیچیده داخلی و خارجی است. از طرفی این دستگاه قابلیت علامت گذاری خمش و پانچ کردن را نیز دارد.

  • دستگاه برش پالسی

تولید توان خروجی بالا در مدت زمان اندک، ویژگی اصلی این دستگاه برش لیزری ورق فلزی است. به طوری که قادر است در کوتاه ‌ترین زمان ممکن قطعه کار را سوراخ کند.

بیشتر بخوانید: برش لیزر چه کاربردی دارد؟

لیزرهای مورد استفاده در برش ورق های فلزی

  • لیزر فیبر

این دسته از لیزرها طول عمر زیادی دارند و بیشتر برای برش مواد نازک مناسب هستند. از جمله پرمصرف ‌ترین این لیزرها می‌ توان به لیزر MOBA اشاره کرد که استفاده های زیادی دارد. البته شایان ذکر است که این لیزرها برای برش ورق ‌های فلزی مناسب نیستند!

  • لیزر CO2

مناسب ‌ترین برش لیزری ورق فلزی، توسط لیزرهای CO2 انجام می ‌شود. این لیزرها قابلیت حفاری و حکاکی نیز دارند. ورق‌ های آلومینیومی، فولاد ضد زنگ، فولاد ملایم و فلز تیتانیوم را می‌ توان با این دسته از لیزرها برش داد.

  • لیزر Nd و Nd_YAG

این لیزرها کاربرد و اساس تقریباً مشابهی دارند؛ با این تفاوت که لیزر YAG (گارنت آلومینیوم ایتریوم) مناسب برش و حکاکی روی فلزات سختی همچون: فولاد، کروم، آهن و تنگستن است. در مقابل لیزرهای Nd در مصارف نیازمند انرژی بالا، عملکرد بی‌نظیری دارند.

خدمات برش ورق آهن
خدمات برش ورق آهن

عوامل موثر بر قیمت برش لیزری ورق آهن و سایر ورق‌های فلزی

از جمله عوامل موثر بر قیمت برش لیزری می‌ توان به: جنس فلز، ضخامت آن، حجم سفارش و مدت زمان استفاده از دستگاه برش اشاره کرد:

  • به طور کلی هر عاملی که باعث شود دستگاه برش، توان بیشتری برای برش، حکاکی و سوراخ کاری صرف کند، قیمت نهایی را بالا می ‌برد. از طرفی تفاوت جنس ورق ‌ها و ضخامت کم یا زیاد قطعات باعث می‌ شود علاوه بر اعمال توان بالاتر، مدت زمان بیشتری برای آماده سازی قطعات صرف شود که همین مسئله سبب افزایش قیمت سفارشات می گردد.
  • از طرفی هرچه حجم سفارشات بالاتر باشد می ‌توان روی قیمت نهایی تخفیف خوبی گرفت که البته این کاهش قیمت نیز دلایل فنی دارد.

بیشتر بخوانید: لیست قیمت برش لیزر فلزات مختلف

جمع‌بندی

استفاده از دستگاه‌ های برش لیزری ورق فلزی، انقلابی را در صنعت برشکاری فلزات به پا کرد. این دستگاه‌ ها سرعت و عملکرد بی ‌نظیری نسبت به نمونه ‌های قدیمی خود داشتند؛ همین موضوع باعث شد تا امروزه، کمتر کسی از شیوه ‌های قدیمی برای برش و شکل دهی فلزات استفاده کند.

 

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *