مجموعه صنعتی لیزر پرند به طور گسترده در صنعت برشکاری لیزر فعالیت می کند. از مزایای برش لیزری آهن می توان به انعطاف پذیری بالای آن نسبت به دیگر پارامتر ها اشاره کرد. همچنین این روش را می توان برای هندسه های پیچیده و با ابعاد مختلف استفاده نمود.

دستگاه لیزر برای برش آهن یک عامل بسیار مناسب جهت افزایش سرعت و کاهش هزینه در مراکز صنعتی می باشد و مورد توجه صنعت گران قرار دارد. برش آهن به وسیله لیزر به این صورت است که اشعه به وسیله یک منبع با توان زیاد به سمت محل مورد نظر تابیده می شود و به وسیله ذوب کردن یا عمل تقطیر، آهن برش می خورد. مواد مذاب نیز به وسیله استفاده از گاز نیترژن یا گاز اکسیژن از محل برش خورده دور می شوند.

اگر گاز مورد استفاده اکسیژن باشد، آن نیز به کمک لیزر آمده و می توانیم برش را با سرعت و دقت بیشتری انجام دهیم. اما در این روش کیفیت برش نسبت به زمانی که از نیتروژن استفاده می کنیم کمتر می شود. درست است که استفاده از گاز نیتروژن دقت کارمان را بالا می برد ولی نمی توان برای برش آهن با ضخامت بالا از آن استفاده کرد.

به دلیل اینکه لیزر کار برش آهن را به صورت یکنواخت و مداوم انجام می دهد. پس کار برش داده شده نسبت به روش های سنتی و مکانیکی بسیار تمیز و با دقت بیشتری تولید می شوند و به علت درگیر شدن بخش اندکی از آهن در برش، احتمال تاب برداشتن آهن بسیار کم است.

تفاوت برش لیزری و برش پلاسما

برش لیزر آهن نسبت به برش پلاسما انرژی کمتری مصرف کرده و دقت بالاتری دارد ولی ضخامتی که این دستگاه می تواند آهن را برش دهد، بیشتر از برش با دستگاه پلاسما نیست اما متخصصان در حال تولید برش لیزری می باشند که بتوان برای ضخامت های بیشتر از آن استفاده نمود. به دلیل کاربری بیشتر دستگاه برش لیزری قیمت تمام شده این دستگاه از قیمت دستگاه پلاسما بیشتر خواهد بود.

برش لیزری آهن
برش لیزری آهن

مزایای برش لیزر آهن چیست؟

از جمله مزایای برش آهن به وسیله لیزر می توان به مواردی همچون خلاقیت در طراحی و مدل سازی فلز، دقت و سرعت بالا، قیمت مقرون به صرفه، انعطاف پذیری و ایجاد طرح های پیچیده، دقت یکسان در برش های تکراری، کیفیت بالای لبه برش، داشتن حداقل پرتی، عدم ایجاد تغییرات در ساختار فلز، تولید هم زمان قطعات با ضخامت یکسان و حذف چند مرحله ای روند تولید قطعات اشاره کرد.

نکات مهم برش لیزر آهن

زاویه کونیک: به معنای تغییر قطر سوراخ در ضخامت برش می باشد

تولید پلیسه: هرچه میزان پلیسه تولید شده بعد از فرآیند برش کمتر باشد کیفیت نهایی نیز بهتر است. و نیاز به فرآیند ماشین کاری ثانویه هم کمتر می شود.

کرف(kerf): کرف کوچکترین شعاع قابل برش را مشخص می کند که به ضخامت ورق بستگی دارد و بهتر است در طراحی لحاظ شود. برای مثال گوشه های بسیار تیز باید r ای حداقل معادل با کرف داشته باشد و همچنین حداقل سوراخ های قابل ایجاد در ورق فلزی به ضخامت ورق بستگی دارد. هرچه کرف دستگاه کمتر باشد قابلیت برش کانتور های پیچیده تر و دنده های ریز ضخیم، بیشتر می شود.

سرعت برش: این عمل وابسته به قابلیت های دستگاه و توان اشعه لیزر می باشد. هرچه توان دستگاه بالاتر باشد، امکان بالاتر بردن سرعت برش نیز فراهم می شود.

صافی سطحی: یکی از مهم ترین پارامتر های موجود در صنعت برش، صافی برش و عدم اکسید شدن آن می باشد. که با استفاده از تکنولوژی های مختلف و تنظیم صحیح و دقت بالا قابل انجام است. همچنین نوع گاز مورد استفاده، فشار گاز، سرعت برش و توان اشعه لیزر نیز در این امر اثرگذار است.

برش لیزری آهن توسط لیزر
برش لیزری آهن توسط لیزر

چگونه صفحات آهنی توسط پرتو های نوری بریده می شوند؟

لیزر ها تشکیل شده از پرتو های نوری هستند که شدت بسیار زیادی از یک طول موج یا رنگ می باشند. طول موج دستگاه لیزر معمولی co2 در طیف رنگی اشعه مادون قرمز قرار گرفته که برای انسان ها قابل دیدن نمی باشد. قطر لیزری این پرتو حدود 3/4 بر واحد اینچ قطر از مسیر پرتو دستگاه می باشد و ممکن است از جهت های مختلفی از آیینه ها یا تسمه های تابشی پرتاب شود. این پرتو قبل از متمرکز شدن روی صفحه از یک شاخه نازل عبور می کند که گاز فشرده شده را مانند اکسیژن یا نیتروژن از طریق این سوراخ نازل به ورق رسانده و موجب برش آن می شود.

پارامترهای موثر در برش لیزر آهن

معمولا پرتو لیزر با استفاده از یک لنز مخصوص یا آیینه ای خمیده متمرکز می شود که این امر در سر برش لیزر انجام می گیرد. پرتو باید کاملا دقیق متمرکز شود تا بتواند با استفاده از چگالی انرژی درون آن نقطه گرد و سازگار پرتاب کند که نازل محور باشد. با متمرکز شدن این پرتو بزرگ به یک نقطه، چگالی گرما در آن نقطه بسیار شدید می شود و برای بهتر فهمیدن این عمل می توانید متمرکز شدن نور خورشید توسط ذره بین را روی یک برگه کاغذ تصور کنید. که این عمل باعث سوختن کاغذ می شود. حالا در نظر داشته باشید که این متمرکز شدن پرتو با 6 کیلو وات انرژی در یک نقطه تا چه اندازه باعث بالا بردن درجه حرارت در آن نقطه می شود.

چگالی در برش لیزر چیست؟

برای برش لیزری فولاد گرمای پرتو لیزر به اندازه ی سوخت اکسی معمولی باشد کافی است. گاز برش فولاد دقیقا مانند یک مشعل اکسیژن، اکسیژن خالص می باشد. برای برش فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم به این دلیل که توسط پرتو لیزر راحت ذوب می شوند از نیتروژن با فشار بالا استفاده می کنند.

برش لیزری که با استفاده از دستگاه های cnc  انجام می شود. به این گونه است که سر برش لیزری آن به همان شکل مورد نظر روی صفحه قرار می گیرد و بخشی از آن را جدا می کند. در این دستگاه سیستم کنترل ارتفاع خازنی موجود است که فاصله بین نازل و صفحه برش را به صورت دقیق حفظ می کند. این فاصله خیلی مهم است به دلیل اینکه تعیین کننده کانون پرتو نسبت به سطح صفحه فلزی است. کیفیت برش لیزری را می توانیم با استفاده از بالابردن یا پایین آوردن نقطه کانونی تحت تاثیر قرار دهیم.

البته موارد دیگری نیز وجود دارند که بر کیفیت برش اثر می گذارند و زمانی که همگی آنها دقیق کنترل شوند یک فرآیند برش لیزری با کیفیت صورت می گیرد.

برش انواع فلزات توسط لیزر
برش انواع فلزات توسط لیزر

مزیت برش لیزر آهن نسبت به برش با دستگاه cnc  و برش پلاسما آهن

دقت و سرعت در برش لیزری آهن نسبت به برش های دیگر بسیار بالاتر است. برش با cnc به دلیل استفاده از احتراق گاز و گاز اکسیژن زمان بر خواهد بود. به همین دلیل کیفیت گاز نیز پایین می آید و پلیسه آهن و براده در هنگام کار مشاهده می شود.

برش آهن با استفاده از پلاسما نیز مانند برش cnc  دارای معایب هایی می باشد که مهم ترین آن پایین بودن سرعت برش و همچنین کیفیت آن است.

قیمت برش لیزر آهن

تکنولوژی برش لیزر آن به صورتی می باشد که برش ورق های آهن با بالاترین کیفیت انجام می شود. برش لیزر آهن نیازمند دقت بالا در حین کار است، در هنگام برش آهن توسط دستگاه هیچ گونه پلیسه یا ذوب شدگی مشاهده نمی شود. با استفاده از برش لیزر آهن می توان محصولاتی مانند برش لیزر درب حیاط، برش لیزر آهن برای نماسازی ساختمان، برش لیزر قطعات دکور، برش لیزر آسانسور، برش لیزر آهن برای لوازم خانگی و ….. را تولید نمود.

طریقه محاسبه برش لیزر آهن به این صورت است که طول برش لیزر و ضخامت ورق آهن را در نظر گرفته و بر اساس طرح و میزان برشی که توسط دستگاه اندازه گیری شده، قیمت تمام شده به شما اعلام می گردد. شما می توانید برای اطلاعات از قیمت و مشاهده نمونه های برش لیزری با مجموعه لیزر پرند در ارتباط باشید.