فلز برنج چیست؟

 برنج یک آلیاژ می باشد که از ترکیب مس و روی به دست می آید، اصلی ترین ماده برای به وجود آمدن برنج، فلز مس می باشد. آلیاژ برنج بسیار مقاوم است و به همین دلیل می باشد که می تواند در برابر حرارت به راحتی مقاومت نشان دهد. بهترین گزینه برای برش برنج برش لیزر می باشد.

برش لیزری در کدام صنایع کاربرد دارد؟

برش لیرز در بسیاری از امور از جمله پزشکی، دکوراسیون داخلی، صنایع زینتی، ساخت ماشین آلات، تابلوسازی و مواد غذایی بسیار کاربردی می باشد. به کمک برش لیرز می توان اجسام مختلفی را به راحتی به ابعاد و اشکال گوناگونی تبدیل نمود. باید به این نکته اشاره کنیم که به کمک برش لیزری می توان طرح های خاص را به راحتی و صرف کم ترین زمان بر روی محصولات برنجی به وجود آورد.

برش لیزری فلز برنج
برش لیزری فلز برنج

برنج ماده ای می باشد که به نسبت سایر فلزات مشابه خود دارای انعطاف بیشتری می باشد، و می توان به راحتی آن را با تغییرات بسیار ناچیز به لوازم تزئینی و زینتی تبدیل نمود. لازم به ذکر است که برنج از جمله آلیاژ هایی می باشد که  در بین مردم بسیار محبوب است و به کمک آن وسایل لوکس دکوری بسیار زیادی ساخته می شود. برش برنج به شما کمک می کند تا بتوانید انواع طرح و نقش را بر روی ظروف برنجی خود طراحی کنید، و ظروف بی نظیر را خلق نمائید.

همانطور که گفته شد برنج علاوه بر اینکه در صنعت بسیار کاربردی می باشد، در ساخت وسایل آشپزخانه، ظروف دکوری و تزئینی، صنعت کشتی سازی و … نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به کمک برش لیرزی انواع سینی حکاکی شده را تهیه، و به فروش می رسانند، این نوع از لوازم آشپزخانه به دلیل جلوه ی بسیار زیبایی که دارند، در بین مردم بسیار محبوب هستند. لازم به ذکر است که انواع دستنبد، گردنبد، انگشتر و بدلیجات برنجی را نیز به کمک این دستگاه می توان درست کرد. برش لیزری از جمله آسان ترین دستگاه هایی می باشد که با داشتن آن می توانید هر طرح و نقشی که در ذهنتان دارید را بر روی برنج پیاده سازی کنید.

نحوه ی عملکرد دستگاه برش لیرز برنج به این صورت می باشد که اشعه ی تولید شده توسط دستگاه از بخش های گوناگون برنج عبور می کند و به صورت نقطه ای بر روی برنج مورد نظر تابیده می شود، در نتیجه این عمل باعث می شود تا طرح و نقش مورد نظر بر روی محصول حکاکی شود. لازم به ذکر است که قدرت لیزر تابیده شده باتوجه به قطر برنج افزایش و کاهش می یابد، و در آخر باعث آب شدن قسمت مورد نظر و به وجود آوردن طرح مدنظرتان می شود.

ویژگی های فلز برنج

همانطور که گفته شد برنج آلیاژی از مس و روی می باشد، که ترکیب آن با سایر عناصر را برنز می گویند. از ویژگی های این عنصر می توان به موارد ذیل اشاره کرد

  • قابلیت چکش خواری بیشتر به نسبت مس و روی

  • دمای ذوب آن 900 الی 940 درجه می باشد

  • به دلیل خاصیت مغناطیسی می توان به راحتی آن را بازیافت نمود

مزایای برش لیزر برنج

از جمله مزایای برش برنج توسط لیزر می توان به خلق طرح های پیچیده و زیبا، دقت بالا، سرعت عمل، بالا بودن کیفیت لبه ی برش، یکسان بودن اندازه ها در برش های تکراری، کاهش ضایعات و پرتی، تولید همزمان قطعات در اندازه های یکسان و … اشاره نمود.

برای داشتن برشی ایده آل کافیست تا از برش ذوبی به همراه دمیدن گاز پرفشار استفاده نمایئد تا بهترین و دقیق ترین برش را خلق نمائید.برش دقیق و بدون خطا در برش لیزری از اصلی ترین ویژگی های آن می باشد. برای شروع یک برش لازم است تا نقطه ی مورد نظر را تا حد نقطه ذوب گرم کنید و در ادامه به کمک فشار گاز بخش های برش خورده را از روی محصول برنجی خود پاک می کنیم. از اصلی ترین نکاتی که در هنگام برش باید به آن دقت کنید، ضخامت جنس و نرخ برش آن می باشد، هرچه دقیق تر این موضوع برسی شود در نتیجه جنس برنجی شما برش دقیق تر و بهتری نیز دارد. با برش لیزر کمترین میزان کرف (Kerf) یا باربرداری هنگام برش برنج به وجود می آید، در نتیجه امکان برش المان های ریز و با ظرافت بالا فراهم می شود.

برش لیزری انواع فلزات
برش لیزری انواع فلزات

 دیگر ویژگی های برش لیزر به شرح ذیل می باشند:

  • صرفه جویی در زمان

  • تعداد برش بیشتر در زمان کمتر

  • تولید برش های دقیق و ظریف

  • کیفیت بالا در برش

  • ایجاد برش ظریف در لبه ی کار

ضخامت، حداکثر ابعاد ورق قابل برش و دقت برش لیزر برای ورق برنج

  • ضخامت ورق برنج قابل برش: ۰٫۲ تا ۸ میلیمتر
  • ابعاد میز: ۴*۲ متر (قابلیت برش لیزری ورق برنج حداکثر به طول ۴ متر و عرض ۲ متر)
  • حداکثر وزن ورق برنج قابل بارگذاری روی میز: ۱۵۷۰ کیلوگرم

نکات مهم در برش لیزر برنج

سرعت برش: این ویژگی وابسته به توان دستگاه و قدرت اشعه لیزر می باشد، به طور کلی می توان گفت هرچه توان و قدرت دستگاه بالاتر باشد می توان قدرت دستگاه را افزایش داد.

کرف: این قطعه کوچک ترین شعاع قابل برش را تعیین و مشخص می کند و وابسته به ضخامت ورق می باشد، و بهتر است که در طراحی روی فلز لحاظ گردد. لازم به ذکر است که هرچه کرف دستگاه کمتر باشد، قابلیت برش کانتورهای پیچیده ‌تر و دنده‌های ریز ضخیم، بیشتر می شود.

صافی سطح: از اصلی ترین و مهم ترین عوامل در هنگام برش می توان به برشی صاف و جلوگیری کردن از اکسید شدن آن اشاره کرد.

برشکاری فلز برنج
برشکاری فلز برنج

چرا برش لیزر برای فلز برنج بهتر است؟

همانطور که گفته شد برنج یک آلیاژ نرم و انعطاف پذیر می باشد و به نسبت سایر فلزات حالت پذیرتر می باشد و برای برش آن نیاز به دستگاه لیزری خاصی نمی باشد، اما لازم به ذکر است که با استفاده از برش لیزر ضایعات کاهش می یابد و در نهایت سرعت و دقت کار نیز افزایش می یابد. مهم ترین مزیت استفاده از دستگاه برش لیزر کاهش هزینه و زمان می باشد. در برش لیزری برنج لبه های برش خورده ی فلز بسیار دقیق و تمیز می باشند، لازم به ذکر است که این تکنولوژی دقیق ترین تکنولوژی برای برش و حکاکی روی فلزات است که در مجموعه لیزر پرند مشاهده می کنید.

قیمت برش لیزری برنج

هزینه ی برش لیزری در مقایسه با سایر روش های برش مانند روش های سنتی و قدیمی فلزات بسیار ناچیز و پایین می باشد. اصلی ترین دلیلی که این کاهش قیمت را به وجود می آورد کاهش هزینه های منابع انسانی می باشد، زیرا هر دستگاه تنها به یک اپراتور نیاز دارد. استفاده از این دستگاه علاوه بر کاهش هزینه های جاری باعث سرعت در اجرا نیز می گردد.