مس یکی دیگر از انواع فلزات است که در صنعت در موارد زیادی کاربرد دارد. فلز مس خواص فوق العاده ای از جمله درخشندگی و فرم پذیری دارد که همین امر این فلز را مورد توجه هنرمندان و صنعت گران قرار داده است. در تاریخ از فلز مس استفاده های زیادی شده و در دوران ساسانیان و هخامنشیان از آن بر روی ظرف های فلزی و اشیاء  با نقش و نگار های مختلف استفاده می کردند. علاوه بر این مس توان رسانایی بالایی در انتقال الکتریسیته و گرما و حرارت دارد که بسیار پرکاربرد است.

با پیشرفت علم و تکنولوژی عمل برش مس با دستگاه لیزر انجام می شود. علاوه بر فلز مس، دیگر فلزات نیز با این روش برش داده می شوند و این نوع برش باعث سهولت کار سازندگان مسی شده و طرفداران زیادی را مجذوب خود نموده است. به دلیل اینکه فلز مس ضخامت بالایی ندارد، احتمال تغییر فرم و آسیب پذیری در آن هنگام برش بالاست ولی با روش برش لیزری می توان این آسیب را به حداقل رساند و مس را به شکل دلخواه فرم داد.

از فلز مس برای زیورآلات و دکوراسیون منزل نیز استفاده می شود و کوچکترین بی احتیاطی موجب آسیب دیدن فرم و برش می شود.

برش لیزری فلز مس
برش لیزری فلز مس

مرور کلی برش لیزری مس

تولید قطعات توسط برشکاری لیزر در مجموعه صنعتی لیزر پرند به طور گسترده انجام می شود. این نوع برش مزایای مختلفی از جمله انعطاف پذیری بالا نسبت به دیگر روش های برش مشاهده می کنید. برش لیزری برای هندسه های پیچیده با ابعاد مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در برش لیزر صفحات فلزی، تنش حرارتی در منطقه ای از مقطع برش گسترش یافته و خواص مواد و شرایط برش بر سطح تنش حرارتی موردنظر تاثیر می گذارد. استفاده از دستگاه برش لیزر برای برش دادن قطعات فلزی کار را برای صنعت گران بسیار راحت کرده است.

از برش لیزر مس برای استفاده تابلوسازی، کشتی سازی، وسایل آشپزخانه، صنعت نفت وگاز و بسیاری دیگر از موارد استفاده می کنند. نحوه برش لیزر مس به این صورت است که قسمت های اضافی ورق سوزانده شده ، ذوب یا تبخیر می شوند. برای تمیزی کار نیز یک موتور برای پخش کردن گاز به اطراف در دستگاه موجود است. در روش برش مس با لیزر، یک منبع پرتوان نور را به سطح موردنظر هدایت نموده و عمل برش را انجام می دهد. در نظر داشته باشید که توان دستگاه بر اساس جنس و ضخامت قطعه قابل تغییر است.

برش مس توسط دستگاه لیزر دقت قابل توجه بالایی نسبت به روش های سنتی دارد. در روش سنتی با ایجاد حرارت بالا فلز را برش می دادند و این عمل موجب خمیده شدن فلز می شد، اما استفاده از روش برش لیزری مس موجب کاهش احتمال خمیدگی ورق شده و دیگر نیازی به انجام پلیسه گیری بعد از برشکاری نمی باشد. برش مس با استفاده از دستگاه لیزر بسیار کم سروصدا است و امنیت بالایی دارد.

مزایای برش لیزری مس

همان طور که می دانید مس یکی از پرکاربرد ترین فلزات در صنعت می باشد. این فلز به دلیل داشتن خواصی همچون درخشندگی و فرم پذیری بسیار مورد توجه هنرمندان و صنعت گران است. در زمان قدیم برش مس بسیار مشکل بود اما با پیشرفت تکنولوژی برش مس با دستگاه لیزر، به یک کار آسان تبدیل شد.

همچنین در گذشته به دلیل ضخامت کم فلز، در هنگام برش آسیب زیادی به این فلز وارد می شد. اما امروزه برش مس با لیزر بسیار با ظرافت و بدون آسیب دیدگی انجام می شود. برش مس توسط لیزر دارای مزایایی می باشد که از جمله آن می توان انعطاف پذیری، دقت یکسان در برش های تکراری، بالا بودن کیفیت لبه های برش، عدم ایجاد تغییر در فلز و انجام برش به شکل سری را نام برد.

 انجام برش لیزری توسط دستگاه برش به دلیل سرعت بالای برش، کیفیت بالا و قیمت ارزان در سراسر جهان محبوب است.

از مزایای دیگر برش مس با لیزر تولید کمترین ضایعات و پرتی می باشد و همچنین در برش های تکراری کار با دقت یکسان انجام شده و محدودیت از لحاظ طرح هندسی ندارد. این سیستم بارگیری صفحات را به صورت اتوماتیک انجام داده قطعات بعد از عملیات برش دارای صافی استاندارد بوده و همچنین در ساختار فلز تغییری به وجود نمی آید. در نتیجه کار با بهترین کیفیت و سرعت بالا انجام می شود.

به طور کلی مزایای اصلی برش لیزری مس را می توان به این صورت تقسیم کرد:

  • بالارفتن خلاقیت در طراحی

  • ساخت طرح های پیچیده

  • قیمت مقرون به صرفه

  • بالا بودن کیفیت کار

  • کم شدن ضایعات و پرتی

  • ایجاد برش های یکسان

  • برش تکراری تعداد بالا

    برش مس توسط اشعه لیزر
    برش مس توسط اشعه لیزر

نکات مهم برش لیزری مس

زاویه کونیک: همان تغییر سوراخ در ضخامت برش است

تولید پلیسه: هرچه پلیسه بعد از برش کمتر باشد قطعا کیفیت نهایی کار بهتر است و نیاز به ماشین کاری ثانویه کمتر می شود.

کرف (kerf): کوچک ترین شعاع قابل برش را کرف مشخص می کند و وابسته به ضخامت ورق است که بهتر است که بهتر است در طراحی لحاظ شود. برای مثال گوشه های بسیار تیز باید r  ای حداقل معادل با کرف داشته باشد

سرعت برش: این عمل بستگی به قابلیت های دستگاه و توان اشعه لیزر دارد به این صورت که هرچه توان دستگاه بالاتر باشد امکان بالاتر بردن سرعت برش فراهم می شود.

صافی سطح: از مهم ترین پارامتر ها در برش می باشد که با تلفیق تکنولوژی های مختلف انجام می شود و برش با سطح صاف و بدون اکسید شدن انجام می شود. تنظیم توان اشعه لیزر با کنترل پارامتر هایی همچون نوع گاز، فشار گاز و سرعت برش انجام می شود.

فرآیند برش لیزر مس و مراحل مربوط به آن

استفاده از دستگاه لیزر در برش موجب انجام کار با کیفیت و دقیق می شود. در این عمل ابتدا تمام قسمت های اضافی ورق مس سوزانده شده و ذوب و تبخیر می شود. برای تمیزی کار یک موتور گاز را به اطراف پخش می کنیم تا اثرات ذوب را تمیز کند. در دستگاه لیزر یک منبع پرتوان، نور را به سمت سطح ورق مورد نظر هدایت کرده و فرآیند برش انجام می شود. در نظر داشته باشید توان دستگاه با توجه به ضخامت ورق مس متغییر است.

مزیت های برش لیزر مس نسبت به سایر روش ها

برش مس توسط لیزر میزان خطا و اشتباه را به صفر می رساند و همچنین این فرآیند باعث شده از تولید  ضایعات حاصل از اشتباه جلوگیری شود و نسبت به روش های قدیمی خطا در آن وجود ندارد. دقت بالا و سرعت بالا در برش لیزری مس موجب توجه زیاد صنعت گران به این فرآیند شده است.

عوامل موثر در برش لیزری مس

مواردی مانند گاز برش و نقطه تمرکز اشعه به برش لیزر مس تاثیر گذار است.

گاز برش: هنگام انجام برش، برای افزایش قدرت برش بر حسب ضخامت ورق مس معمولا از گاز اکسیژن  فشار قوی استفاده می شود. که موجب تشکیل اکسید مس روی سطح مس می شود و باعث کمتر شدن بازتاب دستگاه با استفاده از حداکثر قدرت برای برش ورق می شود و همچنین در مدت زمان کمتر و سرعت بیشتری فلز را از جامد به مایع تبدیل می کند.

نقطه تمرکز اشعه: هر چقدر نقطه ی متمرکز لیزر نزدیک تر به سطح روی فلز باشد، مقدار کمتری از سطح فلز با پرتوی لیزر در تماس بوده و در نهایت حداکثر تراکم اشعه، باعث سریع تر ذوب شدن مس می شود. برای برش لیزر مس با کیفیت بالا باید از دستگاه های پیشرفته و مدرن استفاده کنیم تا احتمال ضایعات و خطا را به حداقل رسانده و برشی با کیفیت داشته باشیم. مجموعه صنعتی لیزر پرند با مدرن ترین و پیشرفته ترین دستگاه های روز دنیا آماده خدمت گذاری به شما مشتریان عزیز می باشد.

برش لیزری جایگزین برش های سنتی
برش لیزری جایگزین برش های سنتی

قیمت برش لیزر مس

موارد زیادی در میزان قیمت برش لیزری اثر گذار است. اما نباید به خاطر قیمت های پیشنهادی پایین از میزان کیفیت برش چشم پوشی کنیم. انجام خدمات با قیمت های پیشنهادی پایین در بسیاری موارد موجب هزینه های جانبی شده، زیرا کیفیت برش پایین می باشد و مواردی همچون: ضخامت ورق، جنس قطعه، هندسه قطعات، تعداد صفحات و گاز مورد استفاده در برش بر روی میزان قیمت برش تاثیرگذار است.