ورق چیست؟

در ابتدا می توان گفت ورق ها باتوجه به مواد اولیه ای که در ساختار آن ها به کار برده می شود، در دسته بندی های گوناگونی قرار می گیرند. به طور کلی می توان گفت ورق فلزی، ورق هایی می باشند که از فلز های مختلفی مانند فولاد های ضد زنگ، آلیاژ های آلومینیومی، مس، برنج، فولاد های ساختمانی و … ساخته می شوند. ورق فلز در ابعاد و ضخامت های گوناگونی برای صنعت های مختلف تولید می گردد. برای آشنایی بیشتر با انواع ورق لیزر و نحوه ی برش لیزری آن ها تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

برش لیزری ورق
برش لیزری ورق

برش لیزری ورق چگونه انجام می شود؟

در زمان های گذشته برای برش ورق ها از روش های متعددی مانند استفاده از ابزار های دستی و مکانیکی استفاده می شد، این روش ها علاوه بر صرف زمان زیاد، مشمول هزینه های زیادی نیز می شدند. زیرا برای برش ورق ها نیروی انسانی زیادی لازم بود. امروزه بهترین و آسان ترین روش برای برش را می توان برش لیزری نامید. این نوع برش بسیار دقیق می باشد و علاوه بر هزینه ی کم در زمان نیز صرفه جویی می شود، زیرا سرعت عمل این دستگاه بسیار بالا می باشد و در زمان کم می تواند حجم بالایی ورق را با دقت و سرعت یکسان برش دهد. استفاده از برش لیزر باعث کاهش پلیسه و پرتی نیز می شود، زیرا بسیار دقیق می باشد.

نحوه کارکرد دستگاه برش لیزری؟

برش لیزر ورق یکی دیگر از خدمات ارائه شده توسط تیم قدرتمند لیزر پرند می باشد. این مجموعه با استفاده از بهترین قطعات و متریال توانسته است بهترین دستگاه برش لیزر را تولید، و بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه دهد. برش در این دستگاه توسط اشعه ی لیزر و کنترل تابش انجام می شود، لازم به ذکر است که در برش لیرز ورق محدودیت طرح وجود ندارد و نیازی به استفاده از قالب نمی باشد.

با استفاده از این دستگاه می توانید به راحتی انواع طرح دو بعدی و نقش های پیچیده را بدون خطا خلق کنید. ورق فلزی را می توان به کمک ابزاری مانند قیچی های حلب بر برش داد، اما با پیشرفت تکنولوژی و علم این برش به دست رایانه سپرده شده است و دیگر نیازی به نیروی انسانی نمی باشد.

برش انواع ورق های فلزی
برش انواع ورق های فلزی

در روش برش ورق توسط لیزر از پرتو و اشعه ی بسیار قدرتمندی استفاده می شود. نحوه ی عملکرد دستگاه به این گونه می باشد که نور لیزر به وسیله ی فیبر نوری به آن قسمت ورق که باید برش داده شود می تابد تا برش ایجاد شود. تابش لیزر به صورت اتومات توسط دستگاه کنترل می شود و اشعه ی لیزر مسیر تعیین شده را به دقت دنبال می کند. در هنگام تابش لیزر ورق به خوبی ذوب می شود. لازم به ذکر است که همزمان با برش ورق، ذرات باقی مانده فلز که بر روی سطح برش باقی مانده اند توسط فشار قوی گاز جدا می شوند و محل برش پاکسازی می شود.

از این دستگاه همانطور که گفته شد در صنعت های گوناگونی مانند تولید درب های ساختمانی، برش تابلو، قطعات خودرو، لوستر، وسایل لوکس منزل نیز استفاده می شود. همانطور که می دانید فلزات باتوجه به نوع خود دارای ضخامت های گوناگونی می باشند، شما به کمک این دستگاه می توانید فلزاتی مانند برنج، مس، آلومینیوم را به راحتی برش و شکل دهید.

مزایای برش لیزری ورق

یکی از اصلی ترین مزیت های استفاده از برش لیزر ظرافت بالای آن می باشد، لازم به ذکر است که این دستگاه مناسب برش هایی با ضخامت 31 میلی متر می باشد. در برش لیزر ورق فلزی که با استفاده از برش CNC انجام می شود، نیازی به جا به جایی ورق ها نمی باشد، این امر از آسیب و خراش قسمت های داخلی ورق ها جلوگیری می کند. می توان گفت برش لیزری از جمله مدرن ترین دستگاه هایی می باشد که به منظور برش انواع فلزات در صنعت های متنوع مورد استفاده قرار می گیرد. به وسیله ی این دستگاه می توانید به راحتی طرح های پیچیده را صاف و یکدست و بدون پلیسه تولید کنید. دیگر حسن های برش لیزر به شرح ذیل می باشند:

  • ظرافت و دقت

  • صرفه جویی در وقت و زمان

  • عدم نیاز به جا به جایی ورق ها در هنگام برش

  • بالا رفتن سرعت عمل

  • تولید طرح های پیچیده

  • برش بدون پرتی و ضایعات اضافی

موارد استفاده از برش لیزر در قطعات فلزی

استفاده از این دستگاه دایره ی گسترده ای دارد، زیرا در هر صنعت که به ذهنتان برسد این روش برش کاربردی می باشد. از جمله صنعت هایی که از این نوع برش برای تولید محصولات خود استفاده می کنند می توان به صنعت تولید لوازم خانگی، تولید تابلو های فروشگاه ها و سایر مراکز خدماتی، قطعات خودرو نام برد. لازم به ذکر است که بسیاری از لوسترهای منازل که دارای طرح های پیچیده می باشند به کمک برش لیزر و خمکاری آماده شده اند. خطا در این دستگاه بسیار کم است و به همین دلیل می باشد که این صنعت جایگزین روش های قدیمی برش شده است، زیرا در این نوع از برش ورق ها تنها یک اپراتور نیاز است و در نتیجه باعث کاهش هزینه های آتی نیز می شود.

برش لیزری جایگزین روش سنتی
برش لیزری جایگزین روش های سنتی

روش های متداول برش های فلزات

روش های رایجی که در برش لیزر ورق استفاده می شود عبارت اند از:

  • هواگاز:

    از این روش در اکثر مواقع برای ساخت قطعات فلزی سنگین و بزرگ مورد استفاده قرار گرفته می شود. مقرون به صرفه ترین سوخت در این روش از برش گاز طبیعی می باشد که به راحتی در دسترس می باشد.

  • واترجت:

    این نوع از برش برای ساخت قطعه های دقیق و ظریف ماشین آلات مورد استفاده قرار می گیرد. نحوه ی عملکرد این دستگاه این گونه می باشد که می توان با فشار زیاد آب طیف وسیعی از مواد را ساینده و برش داد.

  • پلاسما:

    بر خلاف روش هوا گاز از این روش برای ساخت قطعات فلزی سبک و ضخامت کم مورد استفاده قرار می گیرد. فولاد و سایر فلزات در روش پلاسما با استفاده از مشعل برش داده می شوند.

  • لیزر:

    جدید ترین و پیشرفته ترین نوع برش لیزر می باشد که امروزه در صنعت بسیار کاربردی می باشد. همانطور که در مطالب بالاتر گفته شد از این نوع برش برای ساخت قطعات دقیق ماشین آلات و ورقه های فلزی با ضخامت کم استفاده می شود، این نوع از برش علاوه بر برش، قابلیت خلق انواع حکاکی را نیز در طرح های پیچیده بر روی اجسام را نیز دارد.

قیمت برش لیزر ورق

برش لیزر ورق همانند دیگر برش ها دارای قیمت های متفاوتی می باشد. از اصلی ترین فاکتور هایی که در قیمت گذاری موثر هستند می توان به تعداد برش روی قطعه، ضخامت ورق، مقدار پیچیدگی طرح اشاره نمود. قاعدتا هرچه طرح شلوغ تر و ضخامت ورق بیشتر باشد قیمت نیز افزایش می یابد.