مرور کلی ضخامت برش لیزر

تولید قطعات توسط برشکاری لیزر در مجموعه صنعتی لیزر پرند به طور گسترده در این صنعت پذیرفته می شود. برش با لیزر مزایا و ضخامت برش لیزری مختلفی دارد. انعطاف پذیری بالا نسبت به پارامتر های فرآیند و نوع مواد از مزایای این صنعت است. و همچنین از برش لیزر برای هندسه های پیچیده با ابعاد مختلف استفاده می شود. در این فرآیند لیزر صفحات فلزی، تنش حرارتی در منطقه ای از مقطع برش گسترش یافته و خواص مواد و شرایط برش بر سطح تنش حرارتی تاثیر می گذارد.

ضخامت برش لیزری
ضخامت برش لیزری

ضخامت برش لیزر بر روی انواع ورق های فلزی مانند: آهن، مس، گالوانیزه، برنج، استیل، آلومینیوم و…. مختلف می باشد که بسته به جنس، سختی آن و میزان حداکثر برش متفاوت می باشد. در جدول زیر مشخصات حداکثر ضخامت برش لیزر در چندین ورق مختلف ذکر شده و دقت برش لیزر دستگاه در تمامی ورق های نام برده و در تمامی ضخامت های برش لیزر مختلف حداکثر تا 0.1 میلی متر می باشد.

جدول ضخامت برش لیزر

انواع آلیاژ  ضخامت برش لیزر
آهن  20 میلیمتر
مس  6 میلیمتر
برنج  8 میلیمتر
استیل  12 میلیمتر
گالوانیزه  15 میلیمتر
آلومینیوم  10 میلیمتر
غیر فلزات مثل تفلون و….  20 میلیمتر

نوع ضخامت برش لیزر

فرآیند لیزر روشی دقیق برای برش فلزات با ضخامت از رنج دهم میلی متر تا 25 میلی متر می باشد. مهم ترین مزیت این روش دقت و کیفیت بالای سطح برش و لبه ها در ضخامت های کم است. مزیت دیگر برش لیزری سادگی کارکرد دستگاه است که امکان برش تماما اتوماتیک و بدون دخالت را فراهم می کند. سرعت برش کاری در لیزر به نوع لیزر و توان آن بستگی دارد. در ضخامت های پایین سرعت برشکاری بالاتر می باشد و در ضخامت های بالا سرعت آن کاهش می یابد. به علت تفاوت در ضریب جذب فلزات، امکان برشکاری تمام فلزات با یک نوع لیزر وجود ندارد.

برای برش لیزری فولاد، لیزر گاز کربن با طول موج بلند مناسب است اما برای فلزات رنگی و حتی فولاد های گالوانیزه این نوع لیزر مناسب نیست و باید از لیزر فیبر استفاده نمود. برش لیزر در دقت های بالا و ضخامت های زیر 10 میلی متر بهترین روش است. برای انجام کلیه خدمات لیزر در پرند می توانید با مجموعه لیزر پرند در ارتباط باشید.

ضخامت برش لیزری در انواع فولاد
ضخامت برش لیزری در انواع فولاد

نکات مهم برش لیزر

زاویه کونیک: همان تغییر سوراخ در ضخامت برش است.

تولید پلیسه: هرچه پلیسه بعد از برش کمتر باشد قطعا کیفیت نهایی کار بهتر است و نیاز به ماشین کاری ثانویه کمتر می شود.

کرف (kerf): کوچک ترین شعاع قابل برش را کرف مشخص می کند و وابسته به ضخامت ورق است که بهتر است که بهتر است در طراحی لحاظ شود. برای مثال گوشه های بسیار تیز باید r  ای حداقل معادل با کرف داشته باشد.

سرعت برش: این عمل بستگی به قابلیت های دستگاه و توان اشعه لیزر دارد به این صورت که هرچه توان دستگاه بالاتر باشد امکان بالاتر بردن سرعت برش فراهم می شود.

صافی سطح: از مهم ترین پارامتر ها در برش می باشد که با تلفیق تکنولوژی های مختلف انجام می شود و برش با سطح صاف و بدون اکسید شدن انجام می شود. تنظیم توان اشعه لیزر با کنترل پارامتر هایی همچون نوع گاز، فشار گاز و سرعت برش انجام می شود.